Η λειτουργικότητα των CIC ακουστικών σε παιδιά και εφήβους

Η λειτουργικότητα των CIC ακουστικών σε παιδιά και εφήβους

Η εφηβεία φέρνει μαζί της και την ανάγκη για ταύτιση και ενσωμάτωση στο σύνολο. Οτιδήποτε κάνει τους εφήβους να μοιάζουν διαφορετικοί, μπορεί να σταθεί αιτία απόρριψης από τον περίγυρό τους. Επιπλέον, οι νέοι έρχονται πιο συχνά αντιμέτωποι με ανάρμοστο χιούμορ και γελοιοποίηση, απ’ ό,τι οι ενήλικες. Συνεπώς, οι έφηβοι που ανησυχούν να μην χαρακτηριστούν ως διαφορετικοί είναι συνήθως αρνητικοί στη χρήση βοηθημάτων.

Τα τελευταία χρόνια, η Starkey έχει προχωρήσει σε εφαρμογή CIC ακουστικών σε ορισμένα παιδιά. Πέραν της αισθητικής των CIC, έχουν αναφερθεί και άλλα πλεονεκτήματα, συμπεριλαμβανομένης της φυσικότητας του ήχου. Πρόσφατα λοιπόν, έγινε μια έρευνα για την αξιολόγηση των CIC ακουστικών σε παιδιά, με εφαρμογή σε 15 ασθενείς μεταξύ 2 και 16 ετών.

Το στίγμα που σχετίζεται με τα ακουστικά είναι μεν γνωστό, μπορεί όμως να έχει σοβαρές συνέπειες σε πολλά παιδιά. Δε χωρά αμφιβολία πως η ανάγκη ενσωμάτωσης στο σύνολο είναι ζωτικής σημασίας και η απόρριψη μπορεί συχνά να έχει σημαντικές συνέπειες στη μελλοντική ευημερία του ατόμου. Ο Jamieson έγραψε ότι « η βαρηκοΐα μπορεί να γίνει πιο εύκολα κατανοητή αν αντιμετωπισθεί ως μια κοινωνική κατάσταση αντί για μία σωματική αναπηρία». Ο Blender σημείωσε πως «Σε σπάνιες περιπτώσεις, καλοπροαίρετοι γονείς,έχουν ζητήσει ένα πιο διακριτικό ακουστικό για το παιδί τους όπως CIC ή ITE».

Στα 37 χρόνια εμπειρίας μας στην εφαρμογή ακουστικών βοηθημάτων, έχουμε διαπιστώσει ότι τα παιδιά και ιδιαίτερα οι έφηβοι είναι αρνητικοί στην εφαρμογή ακουστικού βαρηκοΐας ή οποιουδήποτε βοηθήματος που θα τους διαφοροποιεί από τους συμμαθητές τους. Ο Sheetz προσφέρει μια άλλη οπτική σε αυτά τα παιδιά.

«Στις ηλικίες μεταξύ 6 και 11 ετών, η βαρηκοΐα (ή κώφωση) ενός παιδιού μπορεί να δημιουργήσει πολλά εμπόδια. Οι γονείς μπορεί να απομακρυνθούν από το παιδί, η μαθησιακή επίδοση του παιδιού μπορεί να είναι μειωμένη σε σχέση με συμμαθητές του που έχουν υγιή ακοή και η κοινωνία ίσως το στιγματίσει. Αυτές οι συνθήκες μπορούν να δημιουργήσουν σ’ ένα παιδί αισθήματα κατωτερότητας. Στις ηλικίες μεταξύ 11 και 18 ετών, η ίδια η εφηβεία αποτελεί μεγάλη αλλαγή για ένα παιδί, καθώς τόσο ψυχολογικά όσο και σωματικά μετατρέπεται από παιδί σε νεαρό ενήλικα. Οι κωφοί έφηβοι ή έφηβοι με βαρηκοΐα που ψάχνουν την ταυτότητά τους, ίσως να αισθανθούν το άγχος τους να αυξάνεται. Έρχονται αντιμέτωποι με την συνειδητοποίηση ότι διαφέρουν από τους υπόλοιπους, πως δεν θα έχουν ποτέ απολύτως υγιή ακοή. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να αποφασίσουν αν θέλουν να ταυτίζονται κυρίως με την κοινότητα των κωφών, ή με τον υπόλοιπο κόσμο ή να εναλλάσσονται μεταξύ των δύο.

Η ανάπτυξη των ακουστικών CIC παρουσίασε μία συναρπαστική εναλλακτική στην εφαρμογή ακουστικών σε παιδιά που δεν θέλουν να φορέσουν BTE, ITE ή ITC ακουστικά. Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι λόγοι που αποτρέπουν ακοοπροθετιστές από το να προτείνουν CIC για παιδιά.

  • Κόστος
    Το κόστος ενός CIC μπορεί να είναι διπλάσιο (ή και παραπάνω) σε σχέση με αυτό ενός BTE.
  • Συνεχόμενα έξοδα μετά την αρχική πληρωμή
    Ο ακουστικός πόρος αναπτύσσεται μέχρι τα 22-23 έτη, κάτι που συνεπάγεται την πιθανότητα κατασκευής αρκετών κελυφών για το CIC.
  • Υγεία
    Τα παιδιά, ειδικότερα αυτά που βρίσκονται στην προεφηβική ηλικία ή στην αρχή της εφηβείας τους, είναι πιο πιθανό να πάθουν εξωτερική και μέση ωτίτιδα, από ό,τι οι ενήλικες. Ενδεχομένως το CIC να αποτελέσει μεγαλύτερο ρίσκο σε σχέση με ένα ΒΤΕ.
  • Δυσκολίες εφαρμογής
    Δεν χωρά αμφιβολία ότι τα CIC είναι πολύ πιο απαιτητικά στην εφαρμογή συγκριτικά με άλλα ακουστικά. Ειδικά σε μικρά παιδιά είναι ακόμη πιο δύσκολο ο ακοοπροθετιστής να πάρει σωστά μέτρα.
  • Ζημιά
    Είναι πιο εύκολο να χαλάσουν σε σχέση με άλλα ακουστικά λόγω κακής μεταχείρισης
  • Απώλεια
    Είναι πιο εύκολο να χαθούν λόγω του μικρού μεγέθους τους. Είχαμε ένα παιδί 2 ετών, το οποίο πέταξε τα ακουστικά του στο γρασίδι για να παίξει με ένα ποτιστήρι. Και τα δύο ακουστικά βρέθηκα τελικά άθικτα. Ένας άλλος νεαρός έχασε το CIC ακουστικό του (αν και πρέπει να αναφερθεί ότι και BTE ακουστικά έχουν χαθεί κατά καιρούς από νεαρά άτομα.

Οι αρχικές ενδείξεις των ευρημάτων μας, αναφορικά με τη χρήση CIC για παιδιά, αντιμετωπίστηκαν με επιφύλαξη, τελικά όμως οι κυρίαρχες αντιδράσεις των ακοοπροθετιστών ήταν ενθουσιώδεις και υποστηρικτικές. Η υποστήριξη μάλιστα ήταν τέτοια που μας οδήγησε να δημοσιεύσουμε τα όσα καταγράψαμε προκειμένου να ανοίξουμε τον διάλογο.

Σκοπός της μελέτης

  1. Να ερευνήσουμε τα οφέλη εφαρμογής CIC ακουστικών σε παιδιά
  2. Να εξετάσουμε αν τα παιδιά που αρνούνται να βάλουν άλλα ακουστικά θα δεχόντουσαν CIC ακουστικά
  3. Να αποκτήσουμε απτά στοιχεία των διαφορών εφαρμογής CIC ακουστικών σε σχέση με άλλα
  4. Να αξιολογήσουμε τα οφέλη των CIC ακουστικών μακροπρόθεσμα σε μία ομάδα ατόμων που ο ακουστικός πόρος δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως και συνεχίζει να αναπτύσσεται.

Μέθοδοι

Σε 15 παιδιά (8 αγόρια και 7 κορίτσια) σε ηλικίες μεταξύ 2 και 16 ετών κάναμε εφαρμογή CIC ακουστικών. Τα κριτήρια για να συμπεριληφθεί ένας ασθενής στη μελέτη ήταν:

  1. Αμφίπλευρη νευροαισθητήρια βαρηκοΐα, από ελαφριά έως σοβαρού βαθμού
  2. Άρνηση/ αντίσταση στην εφαρμογή των υπαρχόντων ακουστικών του, δημοσίως ή γενικά
  3. Απώλεια οποιασδήποτε ασθένειας των αυτιών ή άλλες ωτολογικές συνθήκες που θα απαγόρευαν την εφαρμογή CIC ακουστικών
  4. Ικανότητα να μιλάνε αγγλικά
  5. Καλή φυσική κατάσταση
  6. Δέσμευση των γονέων να απαντήσουν σχετικό ερωτηματολόγιο (ακολουθεί στο τέλος του άρθρου) πριν την εφαρμογή των ακουστικών, 6 μήνες μετά και 1 χρόνο μετά. Επίσης, ζητήθηκε αν είναι δυνατόν να προσκομιστούν και απτά στοιχεία αλλαγής συμπεριφοράς του παιδιού, βαθμοί, κ.λπ.
  7. Δέσμευση των γονέων για συνέντευξη μαζί με το παιδί τους μετά από 6 μήνες, 1 χρόνο και 2 χρόνια από την εφαρμογή των ακουστικών.
  8. Κάποια παιδιά με τους γονείς τους βιντεοσκοπήθηκαν κατά την συνέντευξη.

Διαδικασία

Όλα τα παιδιά πέρασαν από εξετάσεις ακοής και ωτοσκοπικό έλεγχο. Εάν πληρούσαν τα κριτήρια για την έρευνα και συμφωνούσαν να συμμετέχουν, λάμβαναν μία αξιολόγηση ακουστικού. Όλα τα παιδιά είχαν BTE ή ITE ακουστικά. Οι γονείς του κάθε παιδιού δέχονταν ένα μηνιαίο τηλεφώνημα, πέραν των επισκέψεων από ακοοπροθετιστή 6 μήνες, 1 χρόνο και 2 χρόνια μετά την εφαρμογή. Μετά το πέρας του πρώτου έτους, περνούσαν και από μία συνέντευξη για να αξιολογηθεί η κατάσταση.

Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα αξιολογούνται με τρεις διαφορετικούς τρόπους πριν και μετά την εφαρμογή των CIC ακουστικών

  • Εξετάσεις με και χωρίς ακουστικά
  • Συνεντεύξεις με τους γονείς και το παιδί
  • Απόκτηση απτής υποστήριξης

Όλα τα παιδιά έλαβαν Starkey CIC ακουστικά, εκτός από τρία των οποίων ο ακουστικός τους πόρος ήταν πολύ μικρός, ή ήταν πολύ μικρά τα παιδιά σε ηλικία.

Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν στη συντριπτική πλειοψηφία τους θετικά. Όλα τα παιδιά δέχτηκαν τα CIC ακουστικά τους και είχαν θετική αντίδραση στις συσκευές, ενώ επηρεάστηκε γενικότερα η αυτοπεποίθηση και η στάση τους. Υπήρξε μόνο μία περίπτωση ενός 16χρονου κοριτσιού που δεν τα φορούσε παρά μόνο όταν υπήρχε ανάγκη.

 

Σημείωση: Η εν λόγω μελέτη δεν θεωρείται επίσημη επιστημονική έρευνα, λόγω του μικρού αριθμού συμμετεχόντων αλλά και του τρόπου αξιολόγησης των αποτελεσμάτων.

Συγγραφείς πρωτότυπου κειμένου: Richard H. Nodar, PhD, Tony H. Sahley, PhD

 

 

Ερωτηματολόγιο, που δόθηκε στους γονείς 6 μήνες και ένα χρόνο μετά την εφαρμογή:

  1. Γίνεται μεγαλύτερη χρήση των ακουστικών απ’ ό,τι πριν;
  2. Εάν ναι, πόσο μεγαλύτερη;
  3. Εάν όχι, γιατί όχι;
  4. Έχει υπάρξει αλλαγή σε εσάς (στο παιδί σας) από την εφαρμογή κι έπειτα σε σχέση με:
    1. Την κοινωνική συμπεριφορά;
    2. Φίλους (περισσότεροι, λιγότεροι, το ίδιο)
    3. Την επίδοση στο σχολείο
    4. Την αυτοπεποίθηση
    5. Συζήτηση στο σπίτι, στο σχολείο;
  1. Έχετε απτές αποδείξεις για τις απαντήσεις σας;

 

Πηγή: http://www.hearingreview.com/2001/12/efficacy-of-cic-hearing-aids-for-children-and-adolescents/